Skialpy Glungezerhütte - Rakousko

Kompletní fotogalerii najdete v sekci fotogalerie/Skialpy Glungezerhütte Rakousko 14.3.-17.3.2013 (do nového okna).

Termín: 14. - 17.3.2013
Spolubojovníci: Honza Kolář, Pavel Kříža Křížanovský

Den první (Čtvrtek 14.3.2013)
Praha - Tulfes (950 mnm)

Odjíždíme dle plánu v 17:00 z Radotína. V Plzni se potkáváme s Křížou, přebalujeme do druhého auta a ještě v Plzni večeříme. Před véčou stíháme nákup s dostatečným časovým předstihem 2 minut před zavíračkou v místním Hannah shopu. Kříža kupuje teleskopky a Honza zimní talířky. Jedeme přes Mnichov a na Innsbruck. Cíl je město Tulfes. Zde jsme před půlnocí. Parkujeme na parkovišti před lanovkou. Kluci spí v autě, já vedle venku.

Den druhý (Pátek 15.3.2013)
Tulfes (950 mnm) - Glungezerhütte (2610 mnm) a okolí

Kolem 2:00 začíná sněžit a do rána napadlo asi 10 cm. V noci se ještě probouzím, mám nasněženo a louži ve spacáku:-) Ždímu kulicha a uléhám ke klidnému spánku:-) Ráno se probouzím krásně zasněžen:-) Přebalujeme a jdeme na lanovku. Kupujeme 3 bodovku - na tři vleky. Dva nahoru a jeden na NE dolů. Až na parkoviště se dojed nedá. Není tolik sněhu. Platíme €17,5.
Z konečné naší lanovky a pak vleku to máme ještě cca 600 Hm. Na pohodu to jdeme cca 2 hoďky. Na chatě jsme před 12tou. Personál je neuvěřitelně v pohodě a milej, vítá nás i pes:-) Na uvítanou dostáváme GutenTag drink. Kluci šňaps, já čajík:-) Dáváme polívku, ubytujeme se a kolem 13:30 vyrážíme na lehko na vejlet. Cca 150 Hm sjíždíme, ale zatahuje se a není nic vidět. Děláme kurz vyhledávání s pípákama. Nejlepší na tom bylo, že i po kontrole funkčnosti pípáku před jeho zakopáním asi po minutě od zakopání a poctivém zametení stop pípá přestává fungovat:-) Takže jeho hledání se stává poměrně zajímavým. Ale našli jsme ho:-) Pak se vracime na chatu a kolem ní ještě stoupáme na Glungezer (2677mnm) a jdeme ještě kousek dále. Po chvíli se otáčíme a sjíždíme z5 k chatě. Zde jsme kolem 16:15.
Máme objednánu polopenzi (€25), tak netrpělivě vyhlížíme nadílku. A ta opravdu přišla a stála zato. Vydatná polívka, výborný druhý jídlo s možností dalšího nášupu a zákusek - ouuu, mňam. Fakt dobrý a už teď polopenze nelitujeme.
Koukáme na mobili a hlásím, že zde není vůbec signál = vidina nerušené dovolené.-) Honza s hrůzou zjišťuje, že zapomněl ženu na tuto skutečnost upozornit. Já, po letitých zkušenostech, ne:-) Do pléna padl vtip, no hold ajťáci: "tak zkus wifinu, ne?" :-) Tak jsme se zasmáli a pustili wifi. Ta-dááá, plnej signál:-) Takže paráda, signál není, ale wifi jo. A plnej kotel i u nás na pokoji. Paráda, rodiny neumřou strachy a my si neužijem pár dnů bez I-netu .-( :-) Ale je to příjemný...
Po večeři klábosíme a sedíme v příjemně vytopené společenské místnosti opřeni o kachlová kamna:-) Venku -18°C, tady +18°C, na pokoji (k ránu) 7°C. Prostě paráda:-)

Den třetí (Sobota 16.3.2013)
Glungezerhütte (2610 mnm) - Kreuzspitze (2746 mnm) - Glungezer (2677 mnm) - Glungezerhütte (2610 mnm)

Snídani máme na 7:00. Venku je krásných a svěžích -18°C. V 8:30 vyrážíme a začínáme sjezdem od chaty. Moje první oblouky dost bolely, protože jsem chytil mraky schovaných šutrů:-( Takže na skkuznicích mám nepěkný vzpomínky:-( Ale další sjezd byl už více než (s)exkluzivní až kýčoidní. Takže šrámy na duši hravě zahojil. Na skluznici však ne, to budu muset zahojit ručně:-) V nádherném prašanu sjíždíme 570 Hm. Pak nasazujeme pásy a stoupáme. Cesta je úžasná a jde se velmi pěkně. A ty výhledy... Po chvíli se napojujeme na skialpovou trasu, procházíme kolem jezírek (vlétě, teď je tušíme jen díky mapě) Seegrube a na Kreuzspitze stoupáme ze SZ. 2xstavíme na sváču a v 11:50 jsme na vrcholu Kreuzspitze (2746 mnm). Výstup byl poměrně jednoduchý a technicky nenáročný. Teď máme nastoupáno cca 700 Hm. Obědváme, fotíme a kocháme se. Ve 12:40 odjíždíme a jedeme podobnou cestou z5. Opět je to úžasný sjezd. Místy i po kolena prašan. Nááádhera;-) Nesjíždíme až úplně na stejné místo odkud jsme začali stoupat ráno, ale pokoušíme se o traverz. Sjezd níže by byl už "o ničem" a pak bysme museli zbytečně stoupat. Traverz je ale taky pěkně na prd. Místy se sníh boří, jindy zase ujíždíme ze svahu dolů, protože je pod cca 30 cm prašanu led a lyže nedrží. Takže docela náročný, hlavně psychicky:-) Na chatu nám stále chybí cca 400 Hm. Tak různě kličkujeme a vybírám nejlepší možnou cestu. Buď se boříme a lyže kloužou a nebo jsme v traverzu a lyže ujíždí. Kličkujeme a hledám a hledám:-) Ale kluci nebrblaj a jdou, takže vlastně pořád krásná pohodička na čerstvým vzduchu:-) V jeden okamžik musíme lyže sundat, vzít je do ruky, vykopávat stupy a makat nahoru. Po cca 2 hodinách jsme vylezli kousek od vrcholu Glungezer (2677 mnm). Zde už docela fouká a je -16°C, takže se moc nezdržujeme, sundáváme pásy a sjíždíme na chatu. Na chatě jsme kolem 16:30.
Máme za sebou krásnej 8:14 hodiny dlouhej vejlet, nastoupali jsme 1230 Hm, sestoupali jsme 1226 Hm a ušli a ujeli jsme cca 12 km. A hurá na chatu a vyhlížet večeři:-) Ta se opět dostavila a opět nezklamala:-)
Po véče debatíme s místním personálem. Nejprve zjišťujeme, že Darja a Jana jsou ze Slovinska. Darja dává Křížovi pár tipů na jeho plánovanou dovču. Gůntera se pak ptáme, proč má každá židle na opěradle vyryto jméno. Prý na rekonstrukci chaty nebyly peníze a tak měli místní možnost si za €500 koupit židli se svým jménem. Výroba stála €50 a zbytek šel na rekonstrukci. Jó, pěkná to myšlenka. A pěkná chata:-) Pak mě zajímalo, jakto že jsme tu první noc spali v 5ti a dnes asi ve 12ti lidech. Vysvětlení bylo opět jednoduché - chata je chápána jako Tageshůtte. Takže sem lidi dojednou lanovkou a kousek si šlápnou. Dají si Suppe a Radlera a frčej zase dolů. Takže dobrej tip, když všude bude plno. Mě tato chata zachránila, protože jsem obvolal asi 20 chat a všechny měly plno.

Den čtvrtý (neděle 17.3.2013)
Glungezerhütte (2610 mnm) - Tulfes (950 mnm) - Plzeň - Praha

Snídani máme na pohodu na 7:30. V poklidu baštíme, balíme, platíme, fotíme, oblíkáme a odcházíme:-). Je opět krásně, ale sníh už není to co včera. Malinko se oteplilo, asi na -15°C a fouká vítr. Takže v první pasáži sjezdu je hnusnej sníh s krusou, ale jde to. Sjíždíme až na sjezdovku a po ní k sedačkové lanovce, která nás sváží do Tulfes na parkoviště. Dolů se na lyžích nedá, protože až dolů není sníh.
U auta balíme a kolem 10:30 odjíždíme. Protože Kříža testuje auto, jsme v Plzni celkem rychle:-) Přebalujeme a s Honzou odjíždíme ku Práglu, kde jsme před 16tou.

Byla to nádhera. Čerstvej prašan, -20°C a azůro - Der typyše ésterajchyše kýč:-) Alpy, díky!:-)