Grossglockner

Kompletní fotogalerii najdete v sekci fotogalerie/Grossglockner (do nového okna).

Termín: 20. - 23.7. 2006
Spolubojovníci: Hanz, Milda

...jeden z mejch cílů, který mám v plánovačku hned z kraje, je Grossglockner. Jako nejvyšší hora Rakouska mi prostě nesměl chybět. A vzhledem k tomu, že většina party tam už byla a to včetně mýho Skřítka, vyrazili jsme jen ve třech...

Den první (čtvrtek 20.7. 2006)
Praha - odbočka ze silnice kdesi:-)

Odjíždíme od T-Mobile na Roztylech kolem 18-té. Cesta vede již notoricky známou trasou Praha - České Budějovice - Linz - Salzburg - Zell am See.
Kousek Za Budějovicema se stavuje na večeři v osvědčené Kamenné Hospodě.
Kolem druhé ranní sjíždíme ze silnice a hledáme spaní...

Den druhý (pátek 21.7. 2006)
kdesi:-) - Lucknerhaus (1918 mnm) - Stüdl Hütte (2802 mnm) - Fanat Kogel (2905 mnm)

Ráno nás 1/2 hoďky před budíčkem ze spacáků vyhnaly projíždějící auta:-( Takže jsme vstali, sbalili a vyrazili placenou silnicí (10€) do Kals am Grossglockner.
Zde uhýbáme a začínáme prudce stoupat k parkovišti u Lucknerhausu (1918 mnm). Na odpočívadle musíme zastavit a vyfotit tu nádheru.
Cestou k Lucknerhausu ještě jednou platíme 10€ za vjezd a dojíždíme na parkoviště. Zde přebalujeme a v 8:45 vyrážíme přes Lucknerhütte (2241 mnm) na Stüdlhütte (2802 mnm). Cesta je v poho, krásně značená. K Lucknerhütte stoupá pozvolna, pak strměji. Stüdlhütte se nám schovává, takže do poslední chvíle nevíme, kolik nám toho ještě zbejvá. O to je to příjemnější překvapení, když se před námi objevuje:-) Cesta nám trvala cca 2:45h.
V klidu se jdeme ubytovat, zaboulderovat a tak nalehko se jdeme projít na Fanat Kogel (2905 mnm). Odtud jsou krásné výhledy jak na majestátný Grossglockner, tak i do údolí k našemu parkovišti.
Ty krásný panoramata nás tak zmohly, že sme si všichni s chutí 1/2 hoďky dáchli na šutru:-)
Po sestupu jsme venku uvařili a kochali se přicházející bouřkou.
Protože předpověď se na zítřek změnila a déšť a bouřky mají přijít už ve 12, volíme budíček na 4:30...

Den třetí (sobota 22.7. 2006)
Stüdlhütte (2802 mnm) - Erzherzog Johann Hütte (3451 mnm) - Grossglockner (3798 mnm) - Stüdlhütte (2802 mnm)

Vstáváme opravdu ve 4:30 a v 5:30 odcházíme. Je krásné ráno.
Nejdřív asi 1/2 hoďky jdeme po šotolině. Pak docházíme na ledovec, kde již bereme mačky a navazujeme se. Docházíme zde skupinku asi 5ti turistů. Bohužel jsme je nepředběhli a za čas jsme v pěšince za nimi. Nechce se mi jít tak pomalu a tak se vrhám do předjíždění... No, zvolil sem nižší stopu a pravda je, že tím neprošláplým a hlubším sněhem se šlo o poznání pomalejc:-) Každopádně jsme je nakonec předjeli, ale zařadili sme se před ně až na poslední chvíli před skálou:-) Předjížděcí manévr trval cca 30 min a lehce (nebo spíš těžce:-)) připomínal běh na dlouhou trať při předjíždění se kamiónů na dálnici:-)
Rychle sme se odvázali a nastoupili do krátké ferrátky a dále pak po sněhovém poli a další lehké ferrátce došli až na Erzherzog Johann Hütte (3451 mnm). Zde jsme byli v 7:50. Takže cesta trvala 2:20 místo udávaných 3h.
Na chatě lehce svačíme a kocháme se výhledy.
V 8:15 občertveni odcházíme, ale námi již jednou předjetá skupinka je zase před námi:-) No nic, předjíždíme ji znovu:-) I když tentokrát to již není tak dlouhé, páááč jdeme nejprve po kamenech a pak po mírně ukloněném sněhu.
Před stoupáčkem se radši navazujeme a stoupáme do sedla na Klein Glockner (3770 mnm). Stoupání je strašný! Ne tak technicky jako spíš díky lidem... Jde se po ledu pokrytým kamínkama, takže se občas mačka nekousne a uklouzne to. Ale nic strašnýho. Lidi sou daleko horší:-( Stoupá se kolem skály ve které jsou natlučené nýty. Do nich se všichni cvakaj. A to jak ti nahorujdoucí, tak i ti již sestupující. Cvakaj si lana vzájemně do karáblí, oblejzaj se... no prostě děs.
Když sem to viděl, tak sem to vzal přímo svahem nahoru, bez nějakýho jištění. Kluky sem pak u posledního nejtu dobral a bylo. Bezpečně jsme předjeli pěknou skupinu, uff...
V sedle necháváme mačky, cepíny a lano. Lehkým lezeckým terénem dolézáme na Klein Glockner (3770 mnm) a přes sedýlko dolézáme v 9:45 na vrchol Grossglockneru (3798 mnm), nejvyšší hory Rakouska.
Cesta od Erzh. Johann Hütte do sedla nám trvala cca hoďku a až na vrchol přesně 1 1/2hodiny.
Na vrcholu se kocháme výhledy ale přicházející oblačnost nám dává jasně najevo, že je třeba začít sestupovat.
Ač se to nezdá, na vrcholu sme se kochali skoro hodinu.
Sestup je po stejné cestě a už začíná být docela problém s vyhýbáním se. Takže každou chvíli někde čekáme, někoho oblejzáme a táák. Je to děs, jak se některý lidi chovaj sobecky...
No, každopádně jsme sestup do sedla přežili bez fyzické i materiální újmy:-)
Ze sedla jsme již, až na první úsek, ve kterém jsem kluky odjistil, lezli sólově. Fakt to nemělo cenu se motat mezi tím kvantem lidí...
Pak již jen malý přeskok trhlinky a zpět na Erzh. Johann Hütte. Zde dáváme malou sváču a pááč se zatahuje tak sestupujeme.
Je 13:50 a poprvé se blísklo. Bouřka přichází přesně, jak včera odpoledne hlásili a o 2 hoďky později než zněla předpověď ze včera večer. Ještě že tak.
Asi 1/2 hoďky před chatou stavíme a děláme pár fotek.
Mildovi se daří, i přes Hanzovo upozornění, mu rozšlápnout brejle... Takže má Hanz po náladě a brejlích:-( :-)
Zpátky na chatě jsme něco kolem 14:15. Jdeme se ještě ven projít a posedět v tý krásný přírodě... Je to krásnej pohled na ty z poloviny zelený a z poloviny zasněžený kopečky... Prostě těžká romantika...:-)
V podvečer si Hanz a Milda dávaj obří polívku s obřím masem:-) za obřích 7€. Já, socka, dávám chlebík a paštiku:-)
Ještě než sme se šli projít, tak se s námi dali do řeči dva němci na pokoji, takže sme docela pěkně pokecali. Došlo i na to, že chtěl ukázat, jak se váže půlloďák. Byli natolik zodpovědní, že se ještě o půlnoci ozývalo v pokoji cvakaní zámku karáble, jak pilně cvičili:-)

Den čtvrtý (neděle 23.7. 2006)
Stüdlhütte (2802 mnm) - Lucknerhaus (1918 mnm) - Zell am See - Praha

Ráno vstáváme v 7:00, balíme a kolem 8mé scházíme zpátky na parkoviště.
Cestou se ještě zastavujeme na občerstvení a fotíme krásnou zvoničku.
U auta přebalujeme a před 10tou odjíždíme...
Znovu platíme 10€ za průjezd tunelem a silnicí vsazenou do skály.
Po cestě se ještě zastavujeme v Zell am See a koupeme. Pak již frčíme do Čech.
V naší oblíbený Kamenný Hospodě dáváme vééču a kolem 20-té se loučím s klukama v Radotíně.

Myslím, že to byla krásná a úspěšná akce.
Zdraví přálo, počasí také a Grossglockner nás pustil...